Wydaje się, że pokolenie Z to póki co najmłodsza grupa odbiorców, która powinna nas interesować marketingowo. I pewnie tak jest – następne w kolejności pokolenie Alfa to osoby urodzone po 2010 r., a więc jeszcze dzieci lub wcześni nastolatkowie. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, jak dynamicznie rozwija się technologia i to, jak szybko płynie czas 😉 warto już teraz pomyśleć, jak zbudować skuteczny marketing dla pokolenia Alfa.
Jakie jest pokolenie Alfa?
Jeśli wydaje nam się, że pokolenie Z to grupa, która nie zna rzeczywistości bez technologii dostępnej na wyciągnięcie ręki, to w przypadku pokolenia Alfa możemy mieć pewność. Trzeba przyznać, że dorośli są coraz bardziej świadomi wagi balansu między czasem spędzanym online i offline. Ale nie da się ukryć – smartfony i wszelkie inne „smarty” towarzyszą dzieciom i nastolatkom wszędzie: w domu, w szkole, u znajomych.
Zagraniczni badacze już pokusili się o przygotowanie raportu na temat Alf. Wyodrębnili w nim kilka charakterystycznych cech tego pokolenia. Jest to m.in. biegłość technologiczna. W tym pokoleniu jeszcze bardziej widać trudności z dłuższym skupieniem uwagi i niechęć do marnowania czasu. Przejawem tego jest na przykład rezygnacja z pisania wiadomości na rzecz nagrywania ich.
Alfy wzrastają też w klimacie przemian społecznych i poczuciu, że nawet jeśli ważne wydarzenia dzieją się na drugim końcu świata, to mają dla nas znaczenie. Bo świat to globalna wioska.
Skuteczny marketing dla pokolenia Alfa
Alfy nie tylko korzystają z technologii, ale też się nią interesują. Wykorzystują ją także w kreatywny sposób, do budowania i tworzenia nowych rzeczy. Działają według zasady „technologia tak, ale jak najbardziej inteligentna”. Osoby z tego pokolenia prawdopodobnie będą już miały dostęp do wielu urządzeń opierających się na AI, co zdecydowanie zmieni codzienne funkcjonowanie. Alfy będą stawiać na maksymalizację wygody, m.in. poprzez personalizowanie posiadanych rzeczy. Marki już teraz wprowadzają takie rozwiązania. Przewiduje się, że marketing dla pokolenia Alfa powinien podkreślać możliwość wyboru, zindywidualizowania przedmiotów.
Jeśli chodzi o kanały dotarcia, to podobnie jak w przypadku Zetek, kolosalne znaczenie mają social media i materiały wideo. Jednak jest dodatkowa wisienka na torcie. Nie liczy się sam obraz, ale też dźwięk. Alfy wychowują się wśród kolorów i melodii znanych z bajek i dziecięcych piosenek. To może spowodować, że pozbawione tych cech przekazy będą dla nich zbyt nużące. Drugim środowiskiem, gdzie można znaleźć osoby z tej grupy wiekowej, są gry mobilne.
Niezmiennie też warto postawić na szczerość, autentyczność i naturalność.
Na koniec zaznaczamy, że są to tylko prognozy i obserwacje dokonane przez badaczy teraz. Ze względu na to, jak szybko teraz dokonują się zmiany, trzeba trzymać rękę na pulsie i aktualizować wiedzę.
Nie możesz się doczekać i już teraz chcesz kierować reklamy do dzieci? Zobacz, co na to Google.
O pozostałych pokoleniach przeczytasz w poprzednich wpisach:
Baby Boomers
Iksy
Igreki
Zetki