28 stycznia jest Dniem Ochrony Danych Osobowych. To dobry pretekst do tego, żeby zastanowić się, jakie grzechy przeciwko bezpieczeństwu informacji na temat odbiorców zdarzają się marketerom. Chcecie zadbać o to, aby ochrona danych w marketingu Waszego biznesu działała dobrze? Zacznijcie od tego, aby tych błędów nie popełniać 😉
Wymuszanie zgody
Twój odbiorca (np. użytkownik strony) musi wyrazić świadomą i dobrowolną zgodę na zbieranie i przetwarzanie danych i jakichkolwiek informacji na swój temat. Najlepiej, żeby konieczne było przy tym wykonanie jakiegoś działania, np. zaznaczenie kwadracika. Bez zgody nie wolno Ci zbierać, przetwarzać ani tym bardziej przekazywać tych informacji innym markom.
Pamiętaj, że w łatwo dostępnym miejscu musi też znaleźć się informacja, jakie dane przetwarzasz, w jakim celu oraz kto jest ich administratorem.
Samowolka w wykorzystywaniu danych
Klient kupił coś na naszej stronie, więc mamy jego dane, w tym adres mailowy. Kusi, aby wysłać mu mailing z informacją o nowej promocji? Nie możesz tego zrobić, jeśli ta osoba nie wyraziła wyraźnej zgody na działania marketingowe!
Skąd ma Pan mój numer?
Komputer wylosował 😉 Nie jest tajemnicą, że markom zdarza się kupować bazy numerów i adresów email. Robienie tego, zwłaszcza jeśli źródła są nieznane i podejrzane, raczej nie przysporzy nam zaufania potencjalnych klientów. Rzadko kiedy kontaktowanie się z nimi, jeśli nie wyrazili takiej chęci, wywoła zainteresowanie. Możemy raczej liczyć na irytację.
Odwalanie roboty za cyberprzestępców
Brak zabezpieczeń na stronie i aktualnego certyfikatu SSL, łatwe do odgadnięcia hasła do mediów społecznościowych… Z takimi ułatwieniami pozyskanie danych Twoich odbiorców i klientów to dla cyberprzestępców bułka z masłem.
Zasady? Na co to komu?
Jaka promocja jest każdy widzi…. No, nie do końca. Akcje specjalne, takie jak konkursy, muszą mieć swój regulamin. W nim też trzeba napisać, jakie informacje o uczestnikach będą zbierane, do czego posłużą i kto będzie ich administratorem. A uczestnicy oczywiście muszą wyrazić na to zgodę.
Jeśli chcesz skorzystać z pięciu gotowych punktów, jakie możesz wrzucić do regulaminu konkursowego, zajrzyj tutaj.
Co obejmuje ochrona danych w marketingu?
Może się wydawać, że powyższe grzeszki nie mają wiele wspólnego z ochroną danych. Nic bardziej mylnego. W marketingu kluczowe jest zaufanie odbiorców. Jednym z filarów jego budowania jest zapewnienie, że dane użytkowników są z nami bezpieczne. Drugim – przejrzystość działań. Dlatego tak ważne jest, aby informować odbiorców, co dzieje się z ich danymi oraz że robimy wszystko co możliwe, aby je chronić.