Rynek produktów i usług jest zdecydowanie rynkiem klienta. Konsumenci mają ogrom marek do wyboru, a do tego są coraz bardziej świadomi. Decyzje podejmują nie tylko na podstawie jakości, ceny i cech tego, za co płacą. Ale też biorą pod uwagę, jak działa firma, do której trafiają ich pieniądze, oraz kto za nią stoi. I tu przechodzimy do tego, jaką rolę odgrywają social media w biznesie.
Social media w biznesie
Media społecznościowe to potężne narzędzie, które pozwala firmom na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, budowanie marki oraz interakcję z klientami na zupełnie nowym, bezpośrednim, poziomie. To niesamowita okazja do komunikowania się ze swoimi odbiorcami – a do tego działa w obie strony! Żeby jednak dobrze wykorzystać moc social mediów, warto wiedzieć, jak efektywnie zbudować społeczność online.
Zdefiniuj swoje cele i grupę docelową
Najpierw musisz określić, co chcesz osiągnąć i do kogo dotrzeć. I niech Twoją odpowiedzią nie będzie “do wszystkich” 😉 Dostosuj swoje działania w mediach społecznościowych do preferencji, potrzeb i stylu komunikacji Twoich (potencjalnych) odbiorców. Zastanów się też, jaki jest cel Twoich działań. Ok, nie czarujmy się, w ogromnej większości przypadków chodzi o pieniądze – zwiększenie sprzedaży. Pomyśl jednak, w jaki sposób pomogą Ci w tym social media. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki, zbudować i podtrzymać lojalność klientów? Oczywiście weź pod uwagę to, co masz w ofercie. Inaczej będzie wyglądała komunikacja lokalnej piekarni (z której każdy może korzystać codziennie), a inaczej prywatnego gabinetu lekarskiego, do którego zgłaszają się tylko osoby “w potrzebie”.
Wybierz odpowiednie platformy
Nie wszystkie platformy społecznościowe są takie same, dlatego ważne jest, aby wybrać te, które najlepiej pasują do Twojego biznesu i grupy docelowej. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep z ubraniami, świetnie sprawdzi się Instagram, na którym możesz publikować atrakcyjne zdjęcia prezentujące produkty.
Publikuj regularnie i w sposób uporządkowany
Sprawdzaj, co w Twoim przypadku klika się najlepiej. Zdjęcia, filmy? A jeśli filmy, to krótsze czy dłuższe? Z głosem czy bez? Dbaj o różnorodność treści, dzięki temu utrzymasz zainteresowanie. Ale pamiętaj, że nie mogą być one chaotyczne. Trzymaj się kilku tematów publikacji i rotuj je. Zwróć uwagę na to, aby stylistyka była spójna.
Angażuj swoich odbiorców
Wyjątkowość social mediów polega na tym, że dają one możliwość obustronnej interakcji. Odpowiadaj na komentarze, zadawaj pytania, zachęcaj do udziału w dyskusjach i angażuj swoją społeczność poprzez konkursy, quizy czy transmisje na żywo. Pokaż odbiorcom, że ich zdanie się dla Ciebie liczy. Pytaj – na przykład który projekt nowego opakowania bardziej im się podoba. Im bardziej zaangażowana jest Twoja społeczność, tym silniejsze więzi budujesz z klientami – dotychczasowymi i potencjalnymi.
Monitoruj i analizuj wyniki
Regularnie monitoruj wyniki swoich działań w mediach społecznościowych i analizuj, co działa dobrze, a co można poprawić. Sprawdzaj wskaźniki takie jak zaangażowanie, zasięg, konwersje czy współczynnik zaangażowania, aby lepiej zrozumieć, jak Twoja społeczność reaguje na Twoje działania i jak możesz je optymalizować, aby osiągać lepsze rezultaty. Jeśli masz wątpliwości, nie bój się szczerości. Zapytaj odbiorców, jakich treści oczekują, co możesz zrobić, aby chętniej do Ciebie wracali.
Wykorzystaj social media w biznesie do inspirowania
Zachęcaj odbiorców do zadawania pytań na temat Twoich usług i produktów. Pokaż, jak można je zastosować, udzielaj wskazówek, rozwiewaj wątpliwości.
Wykorzystywanie social media dla biznesu może być czasochłonnym procesem. Nie ma w tym działaniu żadnej magii, liczy się systematyczność, cierpliwość i wyciąganie wniosków na bieżąco. Takie zaangażowanie zdecydowanie jednak się opłaci. To wyjątkowa okazja do poznania swoich odbiorców, ich potrzeb i oczekiwań. A w rezultacie możliwość dostosowania swojego produktu lub usług tak, aby były jeszcze lepsze 🙂
Jeśli prowadzisz lokalny biznes, sprawdź, jak możesz go wypromować.