Zdjęcie drewnianych klocków. Ilustracja tematu zwiększenie świadomości marki

Budowanie rozpoznawalności – kreatywne sposoby na zwiększenie świadomości marki

Dlaczego budowanie świadomości marki jest takie ważne? W większości branż konkurencja jest ogromna, a w wyścigu po uwagę konsumenta nie ma miejsca na sentymenty. Zwiększanie rozpoznawalności to konieczność, jeśli chcesz, aby Twoja firma odniosła sukces. To pierwszy krok do zbudowania i umocnienia jej pozycji na rynku. Potencjalni klienci zapamiętają ją i być może wezmą pod uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych. A odbiorcy, którzy czują, że znają markę, to niezwykle lojalni i przywiązani konsumenci. Którzy w dodatku stają się jej naturalnymi ambasadorami. Sprawdź, jakie mamy propozycje działań na zwiększenie świadomości marki.

Buduj rozpoznawalność marki za pomocą content marketingu


W ramach rozgrzewki zacznijmy od szalenie ważnego sposobu na zwiększenie rozpoznawalności – content marketingu. Ten rodzaj działań to nie tylko wpisy blogowe czy posty w mediach społecznościowych, ale w zasadzie wszystko, co niesie za sobą merytoryczną wartość dla użytkownika, a Ciebie stawia w roli eksperta. Mogą to być na przykład artykuły sponsorowane, ebooki, webinary czy interaktywne quizy, dzięki którym odbiorca utrwali wiedzę, którą zdobył dzięki Tobie.

Warto zaznaczyć, że nie muszą to być tylko działania podejmowane samodzielnie. Możesz także nawiązać współpracę z mediami, podcasterami czy Youtuberami i udzielać komentarza czy wywiadu w publikowanych przez nich materiałach. Ich tematyka powinna być związana z Twoją branżą, aby faktycznie było możliwe budowanie Twojego wizerunku jako specjalisty. 

Szczególny rodzaj contentu – storytelling

Nie tylko dzieci lubią ciekawe historie 🙂 Wykorzystaj to i opowiedz swoim odbiorcom o sobie i swoich produktach w interesujący sposób. Pomysł na markę przyszedł Ci do głowy podczas brania kąpieli? Pierwsze przymiarki do produkcji odbywały się w Twoim pokoju za czasów Twojego dzieciństwa? Podziel się tą anegdotą!

Nie bez przyczyny wielkie marki, takie jak Microsoft, Apple, Facebook podkreślają, że “powstały w garażu”, “ich twórcą był student, który chciał usprawnić komunikację na kampusie”. Dzięki temu pokazują, że mimo sukcesu wciąż pamiętają o swoich początkach, są “swojskie” i działają blisko ludzi. Oczywiście nie ubarwiaj swojej opowieści. Musi być ona prawdziwa, ale opisana w ciekawy, kreatywny i dający się zapamiętać sposób. Dzięki temu odbiorcy poczują, że znają Ciebie i Twoją markę, co zwiększy ich lojalność i zaufanie.

Podobną taktykę można zastosować wobec produktów. Nie musi być to historia ich powstawania, ale na przykład osadzenie w jakimś angażującym emocjonalnie scenariuszu. Dobrym przykładem są reklamy Coca-Coli, w których napój towarzyszy ludziom podczas świąt czy rodzinnych imprez. W przypadku niektórych branż świetnie działa brand hero, który staje się narratorem tych historii. Bohaterem opowieści może być też klient, który miał jakiś problem lub potrzebę, a Twój produkt pomógł mu ją zrealizować. 

Pokazanie “ludzkiej twarzy” zwiększa świadomość marki

Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy marki prowadzą swoją działalność w sposób odpowiedzialny społecznie (przeczytaj, czym jest CSR). Włączanie się do akcji charytatywnych, współpraca z lokalną społecznością czy zarządzanie firmą z troską o środowisko mogą zaskarbić Ci sympatię wielu klientów i zbudować pozytywny wizerunek marki. Nie mówiąc już o tym, że dzięki takim działaniom robisz coś dobrego – same plusy 🙂 W ten sposób komunikujesz też swoim odbiorcom, jakie wartości przyświecają firmie, dzięki czemu mogą się z nią identyfikować. 

Klienci lubią czuć, że marka jest blisko nich, cenią sobie bezpośredni kontakt. Chodzi o możliwość napisania maila, zadzwonienia itp., ale nie tylko. Uczestnicz (a nawet organizuj, jeśli masz taką możliwość) w wydarzeniach – branżowych targach, warsztatach czy konferencjach, a także imprezach lokalnych. Zastanów się, w jaki sposób możesz zaprezentować swoją markę podczas miejskiego pikniku lub festynu. Sponsoring i postawienie roll upu to niejedyne opcje. Może na przykład przygotujesz i przeprowadzisz konkurs, w którym ufundujesz nagrody ze swoim logotypem? Albo wpadniesz na bardziej niestandardowy pomysł i zorganizujesz flash mob lub występ innego typu, którym zaskoczysz odbiorców i zaangażujesz ich w akcję? 🙂

Zwiększenie świadomości marki poprzez działania reklamowe

Wróćmy jeszcze na chwilę do tego, że klienci lubią czuć, że marka jest blisko nich. Jeszcze bardziej lubią czuć, że są dla niej ważni. Dlatego gdy tylko możesz, zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy i w centrum swojego działania stawiaj jego potrzeby. Zwróć się do niego po imieniu w mailingu. Zadbaj o personalizację reklam czy polecanych produktów, na podstawie tego, czego użytkownik poszukiwał lub co już kupił. W ten sposób nie będziesz już anonimową, przypadkową marką, ale marką, która zauważa klienta i traktuje go wyjątkowo.

Przy planowaniu i tworzeniu kampanii czy jakichkolwiek działań marketingowych nie zapominaj, że kluczowym czynnikiem dla rozpoznawalności marki jest jej branding i spójność. Konsekwencja w stosowaniu pewnych elementów graficznych, haseł czy tonu komunikacji sprawi, że klient już na pierwszy rzut oka będzie wiedział, że ma do czynienia właśnie z Twoją marką. Dzięki czemu poczuje, że Cię zna. Ale nie ograniczaj swojej kreatywności. Zwłaszcza reklamy online dają szerokie możliwości. Internet i media społecznościowe służą rozrywce – wykorzystaj to w swoich kampaniach. Twórz quizy, zachęcaj do grywalizacji, wprowadzaj opcje interaktywne, korzystaj z technologii rozszerzonej rzeczywistości. W jednym z naszych wpisów wyjaśnialiśmy na przykład, czym jest questvertising.

Influencer marketing

Na naszej liście nie mogło zabraknąć influencer marketingu. Bliski i bezpośredni kontakt influencerów z followersami sprawia, że ich rekomendacje i opinie mają dla fanów ogromne znaczenie. Taka współpraca to dla marki szansa na dotarcie do nowych grup odbiorców w sposób naturalny i budujący zaufanie. Liczy się autentyczność, dlatego wybierz taką osobę, która faktycznie jest związana z Twoją branżą albo bliskie są jej wartości, które wyznaje Twoja marka. Nie musi być to ktoś bardzo znany. Postaw na kogoś, kto ma dobry pomysł na promocję i zaangażowaną społeczność.

Ambasadorem Twojej marki musisz być także Ty 😉 Popularnym ostatnio sposobem na zwiększanie rozpoznawalności marek, zwłaszcza małych i młodych, jest bezpośrednie docieranie do potencjalnych klientów na grupach Facebookowych. Korzystaj z grup branżowych, tematycznych, ale też lokalnych. Nie tylko prezentuj swoją markę, ale też udzielaj się w dyskusjach i wpisach innych.

Zwiększenie świadomości marki to proces ciągły, wymagający czasu, kreatywności i zaangażowania. Wykorzystanie powyższych metod może pomóc Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zbudować trwałe relacje z klientami. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest autentyczność i konsekwencja. Stwórz swoją unikalną strategię, eksperymentuj z różnymi formami promocji i nie bój się wychodzić poza utarte schematy. A, i pamiętaj, że działania wizerunkowe także sprzedają 😉