W jednym z naszych wpisów wyjaśnialiśmy, że działania marketingowe to coś więcej niż tylko reklama. W dzisiejszym wpisie opowiemy o tym, czym jest CSR.
Czym jest CSR…
CSR to skrót od Corporate Social Responsibility, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. A przekładając na ludzki 😉 chodzi o działania, które podejmują firmy, aby zrobić coś dla społeczeństwa. Bardzo często są to akcje charytatywne, edukacyjne czy ekologiczne.
Wbrew pozorom taka działalność nie dotyczy tylko dużych firm. Tak naprawdę każda może znaleźć obszar działalności odpowiedni dla siebie. Fajnie gdyby był on jakoś związany z branżą, w której biznes funkcjonuje, ale nie jest to wymóg konieczny.
Aktywności CSR nie zawsze wiążą się z kosztami. Może to być np. wolontariat w domach dziecka, schroniskach lub prowadzenie zbiórek na rzecz takich instytucji. Albo po prostu współpraca w zakresie organizowania wspólnych wydarzeń.
… i dlaczego ma rozgrzać serca Twoich odbiorców?
Odpowiedź jest prosta: bo działania CSR pomagają. Zaangażowanie i chęć wspierania społeczeństwa chwyta za serce. A oprócz oczywistych pozytywnych skutków, takie akcje mają też znaczenie marketingowe. Budują wizerunek firmy jako marki dbającej nie tylko o sukces komercyjny, ale też o to, by zrobić coś dla innych. Warto jednak pamiętać, że codzienna i standardowa działalność biznesu nie może być sprzeczna z profilem akcji CSR. Na przykład niezbyt wiarygodnie będzie wyglądało zaangażowanie się sklepu mięsnego w działania prowegańskie, bo takie są akurat w danym momencie nośne i popularne. Odbiorcy nie dadzą się nabrać – będą wiedzieli, że to czysto manipulacyjne zagranie.
Teraz, gdy już wiesz, czym jest CSR, wpleć takie działania w strategię marki – to jak upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu 😉